News

Joinville Lanserar Mångkulturella Marknadsplatser För Programmatic-köp

Stockholm,  2 oktober 2015: Joinville, en svensk startup specialiserad på mångkulturell digital marknadsföring, lanserar mångkulturella marknadsplatser (PMP:er) för automatiserade köp inom programmatic.

Annonsörer intresserade av att nå mångkulturella segment med folk som talar ett annat språk än svenska kan nu köpa dessa målgrupper direkt via privata marknadsplatser (Private MarketPlaces – PMPs) hos Joinville. Annonsören köper riktad annonsering inuti en exklusiv kanal utan konkurrens från de öppna RTB-kanalerna.

De första marknadsplatserna som lanseras är Arabiska, Spanska, Persiska, Kinesiska samt Afrikanska PMPs där svenska mediaköpare kan köpa dessa målgrupper inifrån mediaköparens redan existerande programmatic-plattform.

Trading desks i Nordamerika och Europa har efterfrågat och köper redan etniska målgrupper via våra PMP:er. Det är en snabbare och enklare väg att gå än att försöka hitta rätt siter via olika annonsnätverk eller direktköp. Vårt mål är att skapa lättåtkomliga kanaler att nå mindre, mera vertikala målgrupper än vad som finns idag”, säger Niklas Nikolaidis, VD hos Joinville.

För Joinville handlar det om att förenkla köpandet och säljandet av nischade målgrupper tvärs över desktop-, mobil- och video-plattformar där annonsörer kan sälja till nya målgrupper lika lätt som de idag gör med mer generella demografier. Genom våra kampanjer i USA och England ser vi att annonsörer behöver nya sätt att nå ut men även kvalitativa digitala kanaler med mindre konkurrens för att kunna hitta sin exakta målgrupp och köpkanaler som passar deras tekniska plattformar. I dagsläget finns få kanaler med högre träffsäkerhet än programmatic” fortsätter Niklas.

Joinvilles mångkulturella marknadplatser, ibland även kallade Direct Auctions, finns tillgängliga att köpa via Doubleclicks annonsbörs AdX och hos Rubicon Project i dagsläget De sätts upp genom industristandarden kallad Deal ID inuti en DSP eller direkt i någon av de 2 annonsbörserna.
Mediaköpare, trading desks och direktannonsörer har flera kanaler för att köpa dessa PMP:er:

Tillsammans med vår kommande annonsplattform Mundo ger PMP:erna svenska annonsörer äntligen tillförlitliga verktyg att rikta sin annonsering till mångkulturella internetanvändare i Sverige. Utrikesfödda utgör 1.6 miljoner människor av Sveriges befolkning (SCB 2014) och är en målgrupp med avsevärt yngre genomsnittsålder än genomsnittet, vilket gör att varumärken kommer att få en längre resa tillsammans med dessa grupper”, avslutar Niklas Nikolaidis.

Om Joinville:

Joinville är en vertikal annonsplattform för mediaköpare och säljare. Baserad i Stockholm sen 2011 servar vi kunder i Nordamerika, Europa och Asien. Kunder inkluderar McDonald’s, Walmart, BBC, Rebtel, HBO och många fler. Läs mer och ladda ned vårt mediakit på http://joinville.se/press/.

multicultural-marketing-101
5 Things You Need To Know About Multicultural Marketing

Download our free PDF to start a smarter campaign

Written by Niklas Nikolaidis

Niklas Nikolaidis is the founder of Joinville; a trading desk and SaaS ad platform that powers digital multicultural campaigns via direct and programmatic media buying.