Joinville Insider

Joinville lanserar nischad plattform för vertikala annonsörer

Stockholm, 9 februari 2016: Joinville, en svensk startup specialiserad på vertikal digital marknadsföring, lanserar Mundo – en riktad annonsplattform för annonsörer som vill nå nischade målgrupper.

Marknadsförare intresserade av att nå mångkulturella segment (med folk som talar ett annat språk än svenska) eller som vill nå smalare, vertikala målgrupper som gamers, sport- och musikfans kan nu köpa dessa direkt via plattformen Mundo. Joinville har analyserat över 650 digitala kampanjer och 1 miljard sidvisningar för att bygga en smartare styrnings- och planeringsprocess för nischade kampanjer som ger en högre träffsäkerhet utöver bredare styrningsvariabler som språk eller sajt-kategorier.

Mundo är byggt som ett gränssnitt ovanpå flera programmatiska plattformar vilket möjliggör en precision och räckvidd över flera mediakanaler och annonsformat. I teknologin har vi byggt en automatiserad planeringsprocess där användaren väljer målgrupp och plattform såsom desktop eller mobilt och sen sköter Mundo den detaljerade styrningen. Vårt mål är att skapa användarvänliga marknadsföringsprodukter för att hjälpa marknadsavdelningar nå mindre, vertikala målgrupper fast på en avsevärt större och mera skalbar nivå än vad som finns idag”, säger Niklas Nikolaidis, VD på Joinville.

Mundo, en sk SaaS-plattform (“Software-as-a-Service”) och fortfarande i beta-version, har redan användare i 42 städer framförallt i USA och Europa  men nu vill Joinville även få in beta-testare på hemmamarknaderna Sverige och Norden. Fokus för 2016 blir att släppa ytterligare iterationer av Mundo och integrera med kanaler som sociala medier och native-annonsering. Den största och viktigaste biten kommer att bli en programmatisk data-plattform (DMP) där de olika vertikalerna kan kombineras ihop till en eller flera mixade målgrupper för att kunna köpas direkt av annonsörer.

Vi ser värdet av att kunna erbjuda kunder en automatiserad plattform baserad på lärdomar från kampanjdata från över 1 miljard köpta visningar inom vertikala digitala kampanjer i Sverige och utomlands. Potentialen inom nischer som mångkulturella, gamers eller sport-fans ökar snabbt och annonsörer letar efter nya målgrupper för att inte kannibalisera på sina existerande. Med Mundo kommer dessa nya målgrupper att finnas närmare än tidigare.”, avslutar Niklas Nikolaidis.

Mundo finns tillgänglig här.

Om Joinville:
Joinville är en vertikal annonsplattform för mediaköpare och säljare. Baserade i Stockholm sen 2011 servar vi kunder i Nordamerika, Europa och Asien. Kunder inkluderar McDonald’s, Tesco, BBC, Sony, HBO och många fler. Läs mer och ladda ned vårt mediakit på http://joinville.se/press/.

multicultural-marketing-101
5 Things You Need To Know About Multicultural Marketing

Download our free PDF to start a smarter campaign

Written by Niklas Nikolaidis

Niklas Nikolaidis is the founder of Joinville; a trading desk and SaaS ad platform that powers digital multicultural campaigns via direct and programmatic media buying.